fredag 29 juni 2012

Arthurs och Sofias doptårta


Idag har Arthur som är Edwards lillebror och Sofia som är Olivias lillasyster döpts på gemensamt kusindop och så här såg deras stora gemensamma doptårta ut. Jag fick ganska klara önskemål om tårtans utseende; Arthur är född i USA, i Kalifornien, så därför skulle USA finnas med på en del av tårtan, Finland på andra, och så Golden Gate (ja, det är Golden Gate, inte en säng som vår tvååring tyckte) som förbinder båda delarna, med babyn i båtar i varsin ända av bron. Flaggorna fick också gärna finnas med. 


Lite fick jag ändå att fundera på hur jag skulle göra tårtan, först hade jag nog tänkt mig dekorationer i 3D-format men tror det hade blivit lite ostadigt med bron... och när jag väl bestämt mig för hur jag skulle göra bron tyckte jag det blev bäst att också göra babyna som jag gjort många babyn i vagnar förut (på bl.a. Sofias storasysters Olivias doptårta). 


Tårtan bestod av tårtbotten smaksatt med kakao, fylld med vaniljmousse, chokladmousse gjord på mörk choklad och jordgubbsmousse. Den var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt och dekorerad med sockermassa.

"Stjärnorna" (små sockerpärlor) på USAs flagga har jag inte räknat, men antalet ränder stämmer!