söndag 12 december 2010

Edwards doptårta

Edward - som är kusin till Olivia - har döpts idag och så här såg hans doptårta ut. Önskemålet var en vintrig tårta med en baby i en släde. Det var roligt att få försöka göra en lite annorlunda dekoration igen och trots att jag inte är så värst förtjust i de snömängder vi har just nu tycker jag det är väldigt roligt att göra tårtor med vintertema. Tårtan skulle vara ganska stor och den fick därför gärna vara i två våningar. Det här är nog den största (och tyngsta) våningstårta jag gjort, undre tårtan är ca 26 cm i diameter och övre ca 20 cm i diameter.

Här sover babyn i släden under filten som skall föreställa en fårfäll. På den här bilden ser man också glittret (magic sparkles) som jag försökt strö över tårtan, men jag tror det kom mer på köksbänken än på tårtan...

Tårtan består av chokladsockerkaksbottnar fylld med kinuskimousse och chokladmousse gjord på mörk choklad. Den är spacklad med mjölksmörkräm och enligt önskemål täckt med sugarpaste. Dekorationerna är gjorda i sugarpaste och den spritsade dekorationskanten är kristyr.