måndag 23 september 2013

Vit chokladkladdkaka med grädde och bär


I slutet av augusti när det var varmare och soligare än nu fyllde min svärmor år och till hennes kalas gjorde jag två tårtor som bestod av vit chokladkladdkaka, grädde, ananasbitar och färska jordgubbar. Enkelt och gott, och somrigt!


Receptet på vit chokladkladdkaka är ur boken Tårtor och bakelser från En Liten Smula av Therese Baalack. Det är en verkligt god kaka men som jag tycker man nästan måste servera med grädde och färska bär för den är väldigt mäktig. För två bottnar på 22 cm i diameter behövs

400 g vit choklad
400 g smör
5 dl socker
2,5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
8 ägg
(rivet citron- eller apelsinskal för smaksättning)

Smält smör och choklad försiktigt i en kastrull på låg värme. Blanda ner de andra ingredienserna och blanda väl. Fördela smeten i två smorda och bröade formar och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 20-25 minuter. (Jag gräddade i 150 grader varmluft på två olika nivåer.) Låt svalna i formarna.

Jag lämnar bottnen gärna riktigt lös så den knappt håller ihop, då blir den godast!