tisdag 29 januari 2013

Prickig kladdkaka


Vår yngsta pojke fyllde tre år för några veckor sedan och ville ha en "prickig tårta" till sitt kalas. Han hade sett modell på hur den skulle se ut i den roliga boken Kalaskul tårtor och andra roliga bakverk av Sara Alinder som Sara själv skickade hem till mig för ett bra tag sedan. Det är en rolig bok som man blir glad av att läsa och barnen har nästan läst den minst lika ivrigt som jag. I boken fanns en bild på en kladdkaka med prickar på och en sådan beställde treåringen. Det hade jag inget emot, kladdkaka är som bekant mitt favoritbakverk och att dekorera enkelt och färggrant med "prickar" passade mig också bra.


Kladdkakan gjorde jag enligt mitt vanliga recept som jag gjorde 3,5 gånger och fördelade på två formar på 22 cm i diameter. Jag lade ihop de båda bottnarna med chokladfrosting emellan och samma frosting täckte jag också tårtan med. Prickarna är m&m's (i boken hade Sara använt smarties, funkar också). En stor tårta som räckte till nästan 30 personer blev det av detta.