lördag 15 december 2012

Mikas femårstårta


Mika har precis fyllt fem år och firades idag. Mikas mamma önskade en tårta dekorerad med Mika och Simba som åker lastbil. Jag tycker ju om att göra enkla figurer så Mika och Simba gjorde jag i samma stil som jag gjort många gånger förut. Modell till lastbilen tog jag direkt av de trälastbilar min pappa tillverkar så en gammal hederlig röd lastbil blev det.


Tårtan bestod av morotskaka fylld och spacklad med cream cheese frosting. Den var täckt med sockermassa och dekorerad i sockermassa och marsipan. De små stjärnorna är köpta dekorationsstjärnor. Runt nedre kanten finns en massa lastbilar gjorda med pepparkaksformar som Hanna som har webbutiken Roligare Bakning till min glädje skickade till mig för ett litet tag sedan, precis rätt modell på formarna var det ju!


Till kalaset gjorde jag också många mini-brownie cupcakes med chokladfrosting dekorerade med små stjärngossehattar - Mika är född på Luciadagen, därav hattarna -  gjorda i sockermassa. De små gula stjärnorna är köpta.


I frysen väntar nu en omgång till likadan tårta och likadana cupcakes för att plockas fram till Mikas nästa kalas om en knapp vecka.