söndag 10 juni 2012

Lucumabollar


Här är ett recept på nyttiga bollar som innehåller varken dadlar, valnötter eller kokos. Jag tycker nästan varianterna med dadlar ger mera smak men inte var det något fel på de här heller. Lucumapulver passade jag nu på att pröva för första gången. Jag använder inte så gärna produkter som man bara får i olika specialaffärer (lucumapulver finns t.ex. på Ruohonjuuri och Punnitse & Säästä) men ju mera jag läser om olika ingredienser man har i t.ex. raw food, desto nyfiknare blir jag, så jag köpte ändå en påse lucumapulver häromdagen. 


Jag vet inte om det var på grund av lucumapulvret, aprikoserna eller pekannötterna men bollarna hade faktiskt en svag kola-aktig, nästan lite bränd, smak. För ca 10 bollar behövs

70 g pekannötter
50 g torkade aprikoser (gärna blötlagda över natten, annars måste du sätta till lite vatten när du gör bollarna)
25 g kakao
2 msk lucumapulver
en nypa havssalt
lucumapulver att rulla bollarna i

Mixa alla ingredienser förutom pulvret du skall rulla bollarna i. Forma till bollar och rulla i lucumapulver. Pulvret gör att bollarna känns lite sträva när man äter dem så om man vill undvika det kan man rulla dem i t.ex. sesamfrön, kokosflingor eller mandelpulver.