tisdag 19 juni 2012

Jordgubbsbakelser med cashewgrädde


Jag undrar om familjen börjar tröttna på mina raw food-experiment - de här jordgubbsbakelserna fick inte bästa betyget - själv tyckte jag ändå om dem så jag lägger upp bilder och recept här i bloggen om någon vill pröva eller komma med förbättringsförslag. Och jag fortsätter med raw food-bakverken!

Bakelserna bestod av en botten gjord på en mix av torkade fikon, lite vatten, valnötter och kokosflingor, fyllda med cashewgrädde och färska jordgubbar. Bottnen var god men lite för lös, bottnen jag hade i denna paj har bättre konsistens men det är ju alltid skoj att testa nya smaker. Cashewgrädden som jag haft på "recept att pröva"-listan länge smakade inte så mycket, bara lite vanilj, den kunde kanske ha behövt lite sötning för att smaka mera. Men den blev väldigt fluffig och gräddlik och jag tyckte i alla fall den passade bra med jordgubbarna. Cashewgrädden gjorde jag så här:

100 g cashewnötter, blötlagda i några timmar
1 dl vatten 
lite vaniljpulver

Mixa allting till en jämn massa. Vill man ha lösare grädde tillsätter man mera vatten. Vill man ha grädden sötare kan man använda agavesirap, päronsaft eller apelsinsaft (som jag sett att Cecilia haft).

Det fanns jordgubbar i fyllningen också.