måndag 30 april 2012

Nästanmunkar


Nästan varje år brukar jag göra munkar till första maj men i år orkade jag inte (eller ville inte) fritera några munkar så jag gjorde en bakad variant i stället, enligt ett recept ur en receptbok som heter Muffins and Cupcakes som jag fått av Mikas mamma. Receptet heter faktiskt Doughnut Muffins och de påminner mycket om munkar - "nästan lika goda som munkar" enligt sjuåringen. Glad valborg och första maj!


Jag följde receptet nästan helt och hållet, bytte bara ut malen muskotnöt mot kardemumma och lite kanel (förstår inte riktigt varför det skulle vara muskot i munkar?). Jag bakade mina i en minimuffinsplåt och fick 48 st så man kan ju bra halvera receptet. Här är i alla fall hela receptet:

175 g mjukt smör
200 g finkornigt socker
2 stora ägg
375 g mjöl
1 tsk bakpulver
1/2-1 tsk kardemumma
2,5 dl mjölk

Att rulla i:

100 g finkornigt socker
1 tsk kanel
25 g smält smör

Vispa smör och socker ljust och fluffigt. Tillsätt äggen, ett i taget, vispa ordentligt efter varje ägg. Blanda mjöl, bakpulver och kardemumma i en skål. Tillsätt mjölbladningen och mjölken lite i taget i smeten, rör till en jämn smet. Fördela smeten i en smord muffinsplåt, fyll hålen till ungefär 2/3. Grädda i mitten av ugnen i 180 grader i 15-20 minuter. Pensla muffinsen genast efter att du tagit ut dem ur ugnen med smält smör, rulla sedan i socker-kanelblandningen.