lördag 28 april 2012

Exotisk kladdkaka


Det finns knappast något godare än kladdkaka så jag var tvungen att baka en igen till veckoslutet. Jag utgick från receptet på enkel kladdkaka men gjorde några små ändringar, så här gjorde jag:

100 g smör
180 g mörkt muscovadosocker
2 ägg
0,5 tsk vaniljpulver
1 dl hasselnöts- och/eller mandelmjöl (jag hade ungefär hälften av var)
0,5 dl vetemjöl* 
4 msk kakaopulver

Smält smöret tillsammans med sockret i en kastrull. Rör om hela tiden för sockret bränner snabbt fast i kastrullens botten. Blandningen kan gärna koka lite, det ger fin extra smak till kakan. Ta av kastrullen av värmen och låt blandningen svalna en aning. Rör om äggen, ett i taget. Blanda ordentligt. Blanda vaniljpulver, mjöl och kakaopulver i en skål och blanda ner i smeten. Häll smeten i en smord och bröad (jag använde kokosflingor) form, ca 20 cm i diameter, och grädda i 175 grader i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt kakan svalna och låt den sedan stå i kylskåpet till följande dag.

Kakan är dekorerad med vispad grädde, ananasbitar och kokoschips. Kokoschipsen har jag köpt på Ruohonjuuri och de är riktigt roliga - och goda - att äta! Vanliga kokosflingor funkar förstås lika bra som dekoration.

* En annan gång gör jag helt utan vetemjöl men med 1,5 dl hasselnöts- eller mandelpulver eller varför inte kokosmjöl i stället. Då blir kakan också glutenfri.