onsdag 7 mars 2012

Liten svartvit testtårta


Den här lilla tårtan är gjorde jag som en testtårta inför en bröllopstårta jag skall göra i sommar. Dekorationerna på den här tårtan behövde inte ha något med den kommande bröllopstårtan att göra så jag tog tillfället i akt och dekorerade tårtan med abstrakta svartvita mönster, det är så sällan det blir av att göra den här typen av dekorationer.


Brudparet ville gärna testa kombinationen hallon - kinuski så den här tårtan bestod av ljus tårtbotten fylld med hallonmousse och kinuskimousse. Fyllningarna skulle vara gelatinfria så hallonmoussen gjorde jag enligt den gelatinfria varianten och kinuskimoussen helt enkelt utan gelatin och det funkade ju bra! För säkerhets skull kokade jag ändå kinuskin längre den här gången, ca 10 minuter, så att den skulle vara lite mindre såsig. Tårtan var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt och dekorerad med marsipan.

Den blivande bruden är väldigt duktig på att göra tårtor så det var nästan lite nervöst att göra den här tårtan (för att inte tala om den kommande bröllopstårtan). Hoppas den smakade!

 Runt nedre kanten testade jag min nya silikonform, lite för tjock blev kanten men ganska fin ändå. Får försöka göra tunnare kant en annan gång.