lördag 24 mars 2012

Emmas nalletårta


Jag har inte riktigt hunnit med bloggen den här veckan men det betyder inte att jag inte har varit sysselsatt, nästa vecka skall jag igen hålla några kurser och också göra ganska många tårtor så jag har försökt förbereda det som går att förberedas. En tårta blev det i alla fall den här veckan, till Emma som fyller åtta år i morgon och i dag har kalas för sina kompisar. Emma ville gärna ha en liknande tårta som Bamsegruppens första tårta men lila i stället för grön. Jag funderade lite om jag skulle ha gjort nallen som en mirandanalle men efter att ha länge beundrat Carolas otroligt fina mirandanallar vågade jag inte ens försöka så det blev en vanlig slät nalle igen.


Tårtan bestod av tårtbotten smaksatt med kakaopulver, fylld med dajmmousse och vit chokladmousse. Den var spacklad med enkel chokladsmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna är marsipan och sockermassa blandat.

Runt nedre kanten finns ett band med en knapp i, det var länge sen jag gjorde den här kanten och jag tyckte den nu passade bra som omväxling till alla rosetter jag gjort på sistone.