tisdag 27 mars 2012

Chokladtårtbotten


Jag har ett tag letat efter ett recept på chokladtårtbotten som skulle vara en mellanform mellan Leilas/ mjuk chokladkaka II, som båda är goda men ibland för mäktiga, och vanlig tårtbotten som jag brukar smaksätta med kakao men som egentligen inte smakar så mycket. Nu hittade jag ett recept hos Tårtsmulan som verkar lovande och jag skall låta en grupp lärare i Vanda Svenska Lärarförening vara provsmakare i morgon när jag håller en kort kurs för dem (spännande att lära lärare...). Så perfekta att baka - och dela - var bottnarna i alla fall att jag genast vill tipsa om receptet som finns här, det är dessutom praktiskt uppmätt för olika storlekar av formar. Om smaken godkänns skriver jag senare in det här i bloggen också!

Tillägg 16.4.2012 - recept för en form på 24 cm i diameter:

4 ägg
4 dl (350 g) socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
2 dl mjölk
5 dl (300 g) mjöl
1 dl kakaopulver
4 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker och vaniljsocker ljust och fluffigt. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken. Häll ner i äggblandningen, rör (du skall inte vispa mera) försiktigt till en jämn smet. Blanda alla torra ingredienser i en skål och blanda ner i smeten. Rör till en jämn smet. Häll smeten i smord och bröad form och grädda längst ner i ugnen i ca 45 minuter.