torsdag 1 mars 2012

Choklad- och valnötstårta


Bamsegruppen träffades igår och jag tog en risk och gjorde en tårta enligt ett recept jag inte provat förut. Receptet verkade så bra med en massa choklad och nötter i kombination så jag tänkte att det inte kunde bli fel - hoppas tårtan smakade! Receptet är ur boken Tårtor och bakelser från En Liten Smula, skriven av Therese Baalack. Och om någon vill pröva går det så här:

Chokladbotten:
4 ägg
1,5 dl socker
75 g mörk choklad
150 g vetemjöl
1 msk kakao
2 msk smält smör
3 dl (jag hade 70 g) hackade valnötter
finrivet skal av 1 apelsin

Glasyr:
75 g mörk choklad
125 g smör
180 g florsocker
2 msk mjölk

Botten: Vispa ägg och socker lätt och luftigt ca 10 minuter. Smält chokladen i mikron på låg effekt. Vänd ner alla ingredienser i äggvispet. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 20 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 25 minuter. Låt svalna.

Glasyr: Smält chokladen tillsammans med smöret i en kastrull på spisen på låg värme. Blanda ner övriga ingredienser och vispa tills smeten är slät och luftig.

Dela bottnen i två delar. Bred på ett tunt lager glasyr på ena bottnen och lägg på den andra. Bred resten av glasyren över kakan och dekorera t.ex. med nötter, jag hade olika blandade nötter , eller färska bär.


Till träffen gjorde jag också grekiska matmuffins, recept och bilder finns hos Hanna!