lördag 17 mars 2012

Linneas namnfesttårta


Idag, medan jag höll två tårtkurser i Ekenäs (ja, alltså Raseborg), firades Linneas namnfest. Hennes mamma ville gärna ha en lila tårta med namnet på ett moln i bakgrunden och en baby med mycket rött hår som sover bland linneor. Önskemålen var alltså klara och tydliga och bara att försöka förverkliga. Linneorna funderade jag faktiskt mest på men kom sen på att göra ganska djupa vita blommor som jag bara sprayade med rosa spray och på det sättet tyckte jag att jag fick till ganska fina linneor. 


Det var både det ena och det andra som inte gick som planerat med den här tårtan men vad det var orkar jag inte räkna upp för slutresultatet blev ju godkänt i alla fall. Ett av problemen var i alla fall att bottnarna blev sköra, jag gjorde glutenfri tårtbotten och det kan hända det var på grund av det som bottnarna inte blev så stabila som de brukar? Men det har ju nog lyckats med glutenfria bottnar förut... Fyllningen var hallonmousse och mjölkchokladmousse, tårtan var spacklad med ultimate chocolate frosting och täckt med marsipan. Dekorationerna är gjorda i sockermassa, blommorna och molnet är flowerpaste.

Cupcakes blev det också, mini-morotscupcakes med cream cheese frosting och mini-vaniljcupcakes med ultimate chocolate frosting.