fredag 3 februari 2012

Super Mario-tårta


Till en pojkes femårskalas gjorde jag den här Super Mario-tårtan. Liksom jag gärna någon dag skulle göra en tårta med Angry Birds har Mario varit en annan figur som jag tänkt att nog kunde vara rolig att göra på en tårta. Och jag tyckte riktigt mycket om att göra den här tårtan, tack vare alla skojiga figurer och härliga färger som finns i Marios värld. Jag har sett många Mariotårtor där Mario kommer ut ur ett rör uppe på tårtan och gjorde en lite förenklad version av röret, d.v.s.  en rund cirkel... Så gjorde jag några figurer jag själv tycker är roliga; några Toads, stjärnor, flugsvampar (de kom visst aldrig så bra med på bild, de finns runt kanten på tårtan) och pirayablommor.


Tårtan bestod av ljus tårtbotten fylld med mascarponefrosting och persika- och päronbitar. Den var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt och dekorerad med marsipan.