onsdag 8 februari 2012

Steg-för-steg: Att täcka en tårta

Jag fick så fin respons på beskrivningen på hur jag fyller tårtor så jag ville genast (nåja, ganska genast) göra en till steg-för-steg-beskrivning, den här gången på hur man täcker en tårta med marsipan (eller sockermassa). 

Efter att tårtan är fylld och spacklad är det dags att täcka den. Igen finns det liknande beskrivningar på de flesta andra tårtbloggar, men jag skriver i alla fall hur jag gör.

Det här behöver du: Underlag av silikon, en kavel, en pizzaskärare och förstås marsipan/sockermassa. Engångshandskar av plast är också bra att ha på, tycker jag. Täcker man en tårta med sockermassa är florsocker bra att ha till hands, till marsipan behövs det sällan. Hur mycket marsipan man behöver beror förstås på tårtans storlek, men hellre för mycket än för litet! Till en tårta på ca 24 cm i diameter kavlar jag 700-800 g marsipan och skär bort det som blir överlopps och sparar till nästa tårta. Börja med att knåda marsipanen mjuk och forma den till en rund boll, eller nästan rund i alla fall...


Kavla ut marsipanen. Kavla ett tillräckligt stort täcke så slipper du veck runt kanterna och få en fin yta på tårtan. Mät gärna täcket: du behöver ett täcke som är lika stort som tårtans diameter + 2 * höjden + 4-5 cm. Vänd på marsipanen några gånger medan du kavlar för att vara säker på att den inte fastnar i underlaget. För utseendets skull skall du inte kavla inte för tunt, jag lämnar marsipantäcket minst 3-4 mm tjockt. En del tycker att det är för tjockt men det blir ett finare slutresultat så och man behöver ju inte äta marsipanen som var för mycket! Ta sedan fram din spacklade tårta ur kylskåpet.


Lyft över marsipanen på tårtan. Jag tycker det är enklast att bara lyfta hela täcket utan något hjälpmedel medan andra tycker om att rulla upp marsipanen på kaveln och sedan rulla ut den igen över tårtan. På bilden ser man hur marsipanen hänger ner runt kanterna på tårtan och det betyder att jag har kavlat ett tillräckligt stort täcke. I det här skedet brukar jag dra några varv med kaveln uppe på tårtan för att få övre sidan slät och fin.


Pressa sedan ner marsipanen längs med kanterna så att den fastnar ordentligt och kanterna blir släta. Om du spacklat tårtan med någon smörkräm (d.v.s. inte med grädde) tål tårtan behandlingen bra, så tryck till ordentligt för att vara säker på att marsipanen fastnar. Om något veck uppstår får du - förutsatt att täcket är tillräckligt stort - det ganska bra utslätat genom att lyfta upp vecket, räta ut det och pressa ner marsipanen på nytt. Så är det dags att ta fram pizzaskäraren för att skära bort överflödig marsipan. Det går förstås att skära med en vanlig vass kniv också men en pizzaskärare är absolut bäst för det här ändamålet. Skär inte för nära tårtans kant då täcket drar ihop sig lite efter att överflödig marsipan är borta och om du har skurit för nära kanten blir det då en glipa mellan tårta och underlag.


All överflödig marsipan är borta och så ser tårtan ut så här, färdig att dekoreras!