söndag 19 februari 2012

Isabelles Rapunzeltårta


Nicoles och Edwins lillasyster Isabelle fyller fem år och en tårta med Rapunzel ur filmen Trassel var önskemålet. Jag funderade först om jag skulle ha försökt mig på att bygga ett torn som Rapunzel skulle titta ut ur men gjorde sedan en extra hög tårta i stället med murkrön runt nedre kanten för att symbolisera tornet. Rapunzels ödla (som egentligen är så liten att den kan sitta på hennes axel) och hennes häst fick också gärna finnas med. Hästen ville jag ge ett ilsket uttryck för på alla bilder jag sett av honom ser han ganska sur ut. Rapunzel försökte jag inte ens få att likna sig själv utan gjorde min egen version. Det långa håret är ju det viktigaste.


Tårtan bestod av ljus tårtbotten fylld med jordgubbsmousse. För att få den höga tårtan jag ville ha gjorde jag bottnen högre än vanligt och så jag delade den i fyra delar och hade därför tre lager fyllning i tårtan. Hoppas den gick att skära... Tårtan var spacklad med cream cheese frosting och täckt med marsipan. Dekorationerna marsipan. Ödlan var borstad med grön pulverfärg och bokstäverna var borstade med guldpulver. 


Till kalaset gjorde jag också russinkanelcookies (främre högen), mjölkchokladcookies (utan blåbär) och cupcakes. Mer om cupcakesen en annan dag.