onsdag 1 februari 2012

Chokladcupcaketest


Igen har jag prövat ett nytt cupcakerecept, den här gången var det chokladcupcakes i turen. Jag vet faktiskt inte hur många sådana jag prövat de senaste åren i jakt på det perfekta chokladcupcakerecepet. Brownie cupcakes är favoriten än så länge men jag vill också hitta goda chokladcupcakes som är mera som en mjuk kaka, och det här var riktigt bra. När jag bestämmer vilka recept som får godkänt skall cupcakesen förstås vara goda men också ha bra ingredienser, vara enkla att göra, och receptet skall också vara enkelt att förminska/fördubbla. Formarna får inte heller släppa, det är viktigt för utseendets skull!

Dagens recept som gav mjuka cupcakes med tillräcklig chokladmak hittade jag hos Danielle. Jag har minskat på bakpulvret i receptet (det gör jag nästan alltid) och så räknade jag om några av ingredienserna till gram (jag tycker det är enklare att väga än att mäta) och fick åtta stora cupcakes av följande:

1 dl vatten
  25 g kakaopulver
50 g smör
130 g socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
130 g mjöl
1 tsk bakpulver
en nypa salt


Koka upp vattnet och häll över rör till en slät kakaoblandning och låt svalna. Vispa smör, socker, vaniljsocker och ägg till en jämn smet. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Tillsätt kakaoblandningen och mjölblandningen i smeten, rör jämnt. Fyll formar till ca 2/3 med smet och grädda i mitten av ugnen i  180 grader i ca 20 minuter.

Ovanpå cupcakesen har jag spritsat färskostkräm som jag den här gången gjorde på Valios laktosfria Violaost (den tycks finnas i Sverige också), mest för att testa att krämen också funkar som laktosfri. Osten gick bra att vispa och krämen blev god så osten fick godkänt även om jag nog tycker att Philadelphiaost är den bästa färskosten. Cream cheese frosting har jag förresten inte lyckats lika bra att göra som laktosfri men det var länge sen jag prövade och kanske det då var bagaren och inte osten det var fel på...