fredag 17 februari 2012

Choklad- och fruktmoussetårta


Till min mans födelsedag gjorde jag den här tårtan enligt ett recept jag hittade hos Camilla. Jag följde receptet från början till slut men gjorde bottnen enligt receptet på browniebotten jag redan har i bloggen och så lämnade jag bort den mörka chokladmoussen. Passionsfrukt fanns inte i butiken så jag tog granatäpple till gelétäcket i stället och det funkade bra det med. Tårtan är dekorerad med carambola, vindruvor och lime.

Moussetårtor gör jag så gott som alltid i förväg och fryser. Samma morgon tårtan skall ätas tar jag fram den ur frysen och lossar den ur formen, då får tårtan fina raka kanter och så är det ju behändigt att ha gjort den i förväg. 


Jag har inte gjort macarons på ett tag och fick för mig att prova igen. De här blev för låga och för mörka i färgen men åtgången var det inget fel på. Macaronsen är fyllda med mintchokladfudgefrosting.