söndag 15 januari 2012

Steg-för-steg: Att fylla en tårta

Ända sen jag började blogga har jag nu och då fått förfrågningar om steg-för-steg beskrivningar, och äntligen passade jag på att ta några bilder när jag fyllde en tårta. Många gör säkert på samma sätt som jag, så gott som identiska beskrivningar har jag sett åtminstone hos Linda och Erika.


Jag börjar med att klä formen jag bakat bottnen i med färskfolie. Två långa remsor färskfolie brukar vara tillräckligt.

Jag delar oftast bottnarna i tre delar. Enklast går det att dela en kall tårtbotten, antingen så att du gjort den dagen innan du delar din botten eller så delar du en botten som varit fryst och inte tinat helt och hållet. Jag fyller mina tårtor "upp-och- ner", d.v.s. den botten som blir överst på tårtan lägger jag underst i formen. Detta gör att den sidan som sedan kommer överst när man stjälper upp tårtan är rak och snygg. I det här skedet fuktar jag den botten jag just lagt i formen. Som vätska använder jag oftast en sockerlag som jag kokar på socker och vatten, till en normalstor tårta är 3 dl vatten och 30 g socker lämpligt. Ibland smaksätter jag sockerlagen med citronsaft eller kaffe, det beror lite på vilken fyllningen är.

Sen är det dags att fylla tårtan. Det är inte så viktigt att bre ut fyllningen ända till kanterna när den ändå pressas ut av tyngden från nästa lager fyllning och bottnar. Om man har en fyllning som är väldigt lös när man gör den får den gärna stelna en stund i kylskåpet innan man fyller tårtan, men så väldigt länge behöver man inte vänta då formen hindrar fyllningen från att åka ut ur tårtan. Just den här tårtan är fylld med färskostkräm smaksatt med lemon curd och bitar av vit choklad, och den skall en grupp marthor få smaka på efter att jag hållit en kort tårtkurs för dem.

När tårtan är fylld packar jag in den ordentligt med färskfolien jag hade klätt formen med.

När jag packat in tårtan brukar jag ännu lägga en tyngd ovanpå, en tallrik med t.ex. en mjölkburk eller juiceburk. Då pressas bottnar och fyllning ihop och tårtan blir rak och fin när den vilat i kylskåpet, gärna till följande dag. Och, råkar man ha många tårtor i kylskåpet samtidigt tar de inte så mycket plats när man bra kan stapla dem ovanpå varandra på det här sättet.

Efter detta är det dags att spackla tårtan. Om det har jag skrivit kort här, och få se om det någon dag kommer ett utförligare inlägg om det också men med den här takten på steg-för-steg inlägg blir det väl om några år...