torsdag 26 januari 2012

Goda vaniljcupcakes

Om några veckor skall jag hålla min första kurs i att baka cupcakes och det är både roligt och lite nervöst. Inför den har jag prövat några nya recept på cupcakes (alltid hittar man på någon ursäkt att pröva recept…) och ett som var riktigt bra var Manuelas bästa recept på vaniljcupcakes.
Den här mängden ger 10-12 normalstora cupcakes, och jag har översatt de flesta mått till gram då jag tycker om väga ingredienserna:
100 g rumsvarmt smör
130 g finkornigt socker
0,5 tsk vaniljpulver*
2 ägg
150 g mjöl
1 tsk bakpulver
1,5 dl grädde
(ev. 1 tsk sponge cake stabilizator, jag gjorde dem utan och det funkade bra)
Vispa smör, socker och vaniljpulver. Tillsätt äggen, ett i taget under omvispning. Blanda mjöl och bakpulver i en skål och blanda ner i smeten tillsammans med grädden. Fördela smeten i formar och grädda i 200 grader i mitten av ugnen i 15-18 minuter.

* Vaniljpulver som jag efterlyste här och som jag sedan tack vare läsartips hittade på Punnitse & Säästä.
För att få en roligare bild dekorerade jag snabbt några cupcakes med en marsipanrundel och stjärnor i sockermassa som jag gjorde för ett tag sedan till en tårta men aldrig använde till den tårtan.