lördag 7 januari 2012

Bröllopstårta med kinuski, tranbär och rosor

Den här tårtan gjorde jag till ett litet bröllop som firats idag. Önskemålet var en tårta helt täckt i kinuski, dekorerad med tranbär och rosor. Jag var mycket tveksam till om jag skulle klara av att täcka en tårta i kinuski och föreslog några gånger att jag skulle ha täckt den med marsipan men brudparet ville så gärna ha just kinuskitårta så jag gjorde vad jag kunde. Slutresultatet blev väl ungefär som jag trodde, uppe på tårtan blev kinuskin fin men kanterna blev mindre fina... Därför finns det inga bilder från kanten av tårtan, ni får se (alltför mörka) bilder av dekorationerna i stället.

Rosorna skulle vara i vitt och champagne. Hoppas jag lyckades med champagnefärgen! Jag tycker det blev fint med tranbären på, de piggade upp mycket med sin vackra röda färg.

Tårtan bestod av ljus tårtbotten fylld med kinuskimousse och tranbärsmousse (gjord som svartvinbärsmousse). Den var täckt med kinuski kokad på 4 dl grädde och 4 dl farinsocker. I stället för att göra kulprovet gjorde jag som Pullahiiri tipsat och kokade kinuskin tills den var 110 grader, mycket behändigt att göra så här! Rosorna var gjorda i sockermassa, bladen i marsipan och båda var sprayade med mycket glitterspray. Tranbären lade jag på tårtan som frysta och penslade dem - ett och ett - med gelé gjord på gelésocker.

Till bröllopet gjorde jag också många mini-brownie cupcakes med mjölkchokladfrosting och vita blommor i sockermassa. Också de här blommorna fick en rejäl dos glitterspray över sig.