lördag 17 december 2011

Robins Blixtentårta

Sista tårtan innan julen gick till Robin som haft sitt fyraårskalas idag. Hans tårta fick gärna vara en Blixtentårta och den här gången fick det bli Blixten i öknen, jag har sett många fina tårtor med just det temat och de verkade roliga att göra. Och det var också roligt att göra den här tårtan, dessutom gick Blixten enklare att modellera än jag kom ihåg. Lite anpassade jag dekorationerna på Blixten med ett R och siffran fyra i stället för de riktiga varianterna, jag tycker det är skoj med sådana små ändringar (och enklare att göra).

Mycket choklad fick tårtan innehålla så den bestod av tårtbotten smaksatt med kakao, dajmmousse och vitchokladmousse och hackade bitar av dajmchokladplatta. Den var spacklad med mjölksmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna var främst marsipan men t.ex. kaktusarna var sockermassa. Gräset som är spritsat med grästyll var mjölksmörkräm.

Maria har en gång haft en fartfylld bild på just en Blixtentårta och jag försökte mig på samma, se hur fort Blixten kör!