tisdag 20 december 2011

Pepparkaksbröd

Dags för bloggens första bröd! Jag bakar ganska gärna bröd, också, men det blir mest ganska fantasilösa semlor (alltså inte semlor utan frallor (rätt?)) eller matbröd och eftersom kriterierna för att något skall publiceras här i bloggen är att det skall smaka sött (eller ja, så har jag tänkt det i alla fall) så finns de inte här. Nu senast gjorde jag i alla fall ett bröd som nästan kan klassas som sött och som är så gott att jag absolut vill dela med mig av receptet som jag hittade hos Jonna. Pepparkaksbrödet passar extra bra nu till julen och det var väldigt enkelt att göra, man får bara komma ihåg att det skall jäsa länge i olika omgångar. För att få två goda bröd behöver du:

Steg 1 (som Jonna kalla för kuumajuuri, det är väl skållning det är fråga om):
200 g rågmjöl
2 tsk kanel
2 tsk nejlika
1,5 tsk ingefära
300 g hett kaffe

Blanda alla torra ingredienser i en skål. Häll över det heta kaffet och blanda till en jämn gröt. Täckt med färskfolie och låt stå i rumstemperatur tills den svalnat. (Jag lät min stå över natten. Roten håller i kylskåp i tre dagar).

Steg 2:
Degen från steg 1
300 g vatten
250 g rågmjöl
30 g jäst
450 g vetemjöl
200 g mörk sirap
25 g havssalt

Blanda vatten, rågmjöl och jäst med degen från steg 1. Knåda 10 minuter i hushållsassistent eller dubbel tid för hand. Låt degen vila en timme. Tillsätt mjöl, sirap och salt och knåda i maskin ytterligare 10 minuter. Låt degen vila en timme. Fyll två smorda brödformar med degen och låt jäsa 1,5-2 timmar. Grädda sedan bröden i 180 grader i knappa 60 minuter. När bröden svalnat plastar du in dem i färskfolie och låter stå till följande dag så jämnar smakerna ut sig. Men det är absolut inget fel på dem som nygräddade heller.

Och vem vet, kanske det blir flera bröd på bloggen i framtiden? Måste kanske ändra på mina kriterier... Nya kategorier för både bröd och brödrecept öppnade jag i alla fall.