onsdag 7 december 2011

Blåvita pepparkakscupcakes

Igår åt vi de här goda cupcakesen till efterrätt, självständighetsdagen till ära bakade i blåa formar och dekorerade med blåvita blommor. De är gjorda enligt det här receptet som jag absolut ville pröva då jag tror att jag aldrig bakat mjuka kakor med sirap i förut, och de blev som sagt väldigt goda, påminde lite om pepparkaksdeg. Som vi förresten också åt samma dag (och pepparkakor).

Nu fick jag testat att den nya sockermassan funkar bra också till lite större blommor, och att blommorna höll sig fina flera timmar på grädde i motsats till marsipandekorationer som ju ofta blir lite mjuka och kan färga av sig när man lägger dem på grädde.

Den här mängden smet räcker till 6 st normalstoracupcakes:

1 dl mörk sirap
0,5 msk pepparkakskrydda
100 g smör i bitar
1 ägg
1,5 dl mjöl
0,25 dl maizena
0,5 dl russin
1 tsk bakpulver

Koka upp sirap och pepparkakskrydda i en kastrull. Blanda ner smöret i den heta sirapsblandningen. Låt blandningen svalna till rumstemperatur.

Blanda ner ägget i siraps-smörblandningen. Blanda mjöl, russin, maizena och bakpulver i en skål och blanda ner dem i sirapssmeten. Fördela smeten i formar och grädda i 175 grader ca 20 minter. Låt svalna och dekorera som du vill, jag dekorerade med grädde, kokosflingor och blommor i sockermassa.