måndag 3 oktober 2011

Mörka chokladcookies

Saras La Fountains matblogg hittade jag ett recept på helt otroligt goda chokladkex, möra, nästan saftiga (kan kex vara det?) och med fin chokladsmak. Man kan smaksätta dem lite hur som helst, Sara föreslår m&ms, smarties, nötter, torkad frukt eller chokladbitar. Jag prövade med franska pastiller och gott blev det även om de tråkigt nog försvann in i kexen och förblev osynliga, så min föreställning om kex med små färgklickar av rosa, grönt och vitt blev det inget av. :-)

Jag rekommenderar i alla fall alla att baka de här, och ca 24-26 ganska stora kex får du av detta:

225 g mjukt smör
2,5 dl farinsocker*
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 stora ägg
1,5 dl kakaopulver
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
150 g choklad, nötter eller torkad frukt, finhackad

Vispa smör och socker och tillsätt äggen ett i taget. Tillsätt vaniljsockret. Blanda de torra ingredienserna i en skild skål och tillsätt i smeten. Klicka ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt, lämna lite mellanrum mellan kexen för de flyter ut lite i ugnen. Grädda i mitten av ugnen i 180 grader i 14-16 minuter. Jag gräddade mina på två plåtar, i ca 160 grader varmluft. Låt svalna.

* Jag råkade ha en förpackning mörkt muscovadosocker i skåpet som jag inte riktigt vetat vad jag skall göra med så jag använde det i stället för farinsocker, och det blev jättegott så! Men inte tror jag kexen smakar illa med farinsocker i heller. :-)

Ibland får man vara snabb med kameran...