torsdag 13 oktober 2011

Kastanjechokladkaka

Jag fick fina kökshandukar till födelsedagspresent, likaså fina rosor. Passade på att utnyttja dessa som bildrekvisita.
Jag har länge haft ett recept på kastanjechokladkaka sparat för att kunna pröva det vid lämpligt tillfälle och idag när Melle hälsade på tyckte jag det var dags att plocka fram receptet. Kakan var hur god som helst, saftig och med massor av chokladsmak. Kastanjepurén som skulle vara i märkte man inte något av så det var ju lite tråkigt, men egentligen vet jag inte ens vad kastanje borde smaka. Själva purén som sådan smakade mest bara sött, jag hade kanske förväntat mig någon nötaktig smak. Men kastanjesmak eller inte, kakan var jättegod!

Kastanjepuré och choklad
Här är receptet:
120 g smör
200 g mörk choklad med minst 70 % kakaohalt, jag använde choklad med 85 % kakaohalt
5 äggvitor
5 äggulor
1,5 dl socker
1 burk (350 g) sockrad kastanjepuré

Smält smör och choklad i en kastrull på svag värme eller allra helst i vattenbad. Vispa äggvitorna till fast skum. Vispa äggulor och socker, tillsätt kastanjepurén. Blanda ner choklad-smörblandningen i äggsmeten och tillsätt försiktigt de vispade äggvitorna. Klä en form på ca 24 cm i diameter med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda i 180 grader i mitten av ugnen i 30 minuter. Låt kakan vara i kylen minst ett dygn innan du äter den så är den godast.


Nu har jag ett händelserikt tårtveckoslut framför mig - förutom de "vanliga" tårtorna som skall göras skall jag åka tåg i fyra timmar ända till Nykarleby för att hålla kurs i tårtdekorering. Spännande!