söndag 25 september 2011

Prinsessaktig tårta och minicupcakes med rosor

När min mans moster firade jämna år ville hon ha en prinsesstårta, en grön tårta med en rosa ros på. Runt kanten skulle det finnas ett band med en liten rosett. Egentligen tycker jag att det är hur fint som helst med bara en ros på en grön tårta men jag ville ändå göra något lite mer än rosen så det fick bli några blad och gröna "slingor" till.

Tårtan bestod av ljus tårtbotten fylld med vaniljmousse och frysta hallon och jordgubbar som jag kokat en stund med lite syltsocker, och på grund av de här fyllningarna blev tårtan alltså bara prinsessaktig. ;-) Något hände med bären som trots att de kokat med sockret var väldigt, väldigt saftiga - aldrig har jag sett en tårta rinna från kanterna så mycket som den här, det gröna kantbandet såg man inte mycket av vid serveringen. Antagligen hade jag för mycket bär... Tårtan är täckt och dekorerad med marsipan.

Ett antal mini-morotscupcakes (utan nötter) med cream cheese-frosting gjorde jag också till kalaset. För att de skulle passa ihop med tårtan färgade jag frostingen svagt ljusgrön och dekorerade cupcakesen med små marsipanrosor.