lördag 17 september 2011

Liljas doptårtor

Idag har Lilja döpts och till dopet gjorde jag de här två tårtorna. Tårtorna fick gärna gå i höstfärger, och så kom vi fram till att den ena tårtan kunde vara dekorerad med en baby och den andra med babytossor. När en liten Lilja döps borde ju tårtorna också prydas med liljor så jag gjorde ett försök - de stora ljusorange blommorna skall alltså föreställa liljor. :-)

Det var så roligt att göra färgglada höstdekorationer så det var svårt att sluta i tid och det blev kanske lite för mycket av det goda. Men å andra sidan är ju naturen på hösten full av färger.

Äntligen har jag prövat en ny tossmodell som jag har sett på många bloggar, mall och instruktioner hittade jag hos Pioni.

Tårtorna är lite olika, bottnarna i båda är mjuk chokladkaka II men ena är fylld med svartvinbärssylt, andra med chokladmousse gjord på vit choklad. Båda är spacklade med smörkräm smaksatt med kakao och täckta med marsipan. Dekorationerna är gjorda marsipan och sockermassa, enskilt och blandat. Och så ett sidenband runt kanten.