söndag 4 september 2011

Fannys födelsedags- och konfirmationstårtor

Fanny konfirmerades igår och samtidigt firade hennes femtonårsdag. Två tårtor behövdes till festen och utseendet fick gärna påminna om denna tårta men de här blev visst ändå ganska olika förebilden. Fannys tårtor, där den ena fick vara konfirmationstårta och den andra födelsedagstårta, fick gärna höra ihop på något sätt och därför gjorde jag båda vita med likadana blommor men i olika färger, ena med sommarblommor, andra med blommor i höstfärger.

Lite grönt ville jag också få med på tårtorna och tyckte att en grön kristyrkant runt tårtan, spritsad med bladtyll, kunde passa bra, och så fick det bli lite gröna krusiduller runt blommorna. Ni som läser Cickans blogg märker säkert att jag hittat inspiration både till blommor och spritsade mönster därifrån. Av någon anledning lyckades jag vispa in ganska mycket luft i kristyren så den blev ganska porös men det gick okej att spritsa med den ändå.

Nog är det vackert med höstfärger tycker jag, både på tårtor och i naturen! För att få dekorationerna att skimra lite extra sprayade jag hösttårtans dekorationer med med guldspray och sommartårtans dekorationer med silverspray.

Tårtorna var olika, den blåvita bestod av ljusa bottnar fylld med blåbärsmousse och chokladmousse gjord på vit choklad. Den med höstfärger bestod av bottnar smaksatta med kakao fylld med hallonmousse och chokladkräm. Båda tårtorna var spacklade med mjölksmörkräm och täckta med marsipan. Dekorationerna främst marsipan.