lördag 10 september 2011

Biancas prinsesstårta

Bianca fyller ett år idag och till hennes kalas gjorde jag den här tårtan. Någonting flickigt var enda önskemålet och trots att det ibland är svårt att få rätt fria händer var det den här gången inget problem, att göra riktiga flicktårtor är nog bland det roligaste som finns. Jag bestämde genast att jag ville dekorera tårtan med en prinsesskrona och den här gången en lite högre och större prinsesskrona i stil med dem jag sett hos Lisa-Sockerrus. Hon har förresten också bra tips hur man gör prinsesskronor, här. Blommor och några fjärilar fick också pryda tårtan.
För att få kronan att passa in gjorde jag tårtan lite högre än vanligt med tre lager fyllningar, två lager blåbärs-hallonmousse (enligt receptet på hallonmousse) och ett lager chokladmousse gjord på vit choklad. Tårtan var spacklad med mjölksmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna är gjorda i marsipan förutom kronan som är gjord i flowerpaste. Ett sidenband finns runt kanten och en hel del glitterspray på dekorationerna.