måndag 19 september 2011

Alexanders och Lucas födelsedagstårtor

Igår firades Alexander och Lucas med ett gemensamt kalas men varsin tårta måste de ju få i alla fall. Lucas tårta fick gärna vara en glad tårta i stil med Alex tårtor (fast olika blev den ju) och Alexander ville ha en Star Wars-tårta. Jag kan ju säga att Lucas tårta var enklare att göra. :-)

Alexander ville gärna ha ett dubbellasersvärd på sin tårta och efter att ha konsulterat mina egna Star Wars-fantaster fick jag veta att bl.a. Darth Maul har dubbellasersvärd. Han är en ganska skrämmande figur så jag valde att göra honom som legoversion, då ser han lite snällare ut i alla fall. Så var det också ganska viktigt att texten Star Wars fanns med och jag tyckte det passade bra med röd färg på den. Runt kanten står det Alexander 6 i guldbokstäver på svarta stjärnor.

Lucas tårta bestod av tårtbotten smaksatt med kakao fylld med hallonmousse och chokladmousse gjord på dajm. Alexanders kaka bestod av ljusa bottnar fylld med jordgubbsmousse med lite extra vaniljsmak. Båda var spacklade med smörkräm smaksatt med vanilj och täckta med marsipan. Dekorationerna främst marsipan, men bokstäverna var gjorda i flowerpaste.

Till kalaset gjorde jag också drygt 40 st likadana minicupcakes som till Lucas dop, brownie cupcakes med mjölkchokladfrosting. Den här gången är de enkelt dekorerade med strössel.