måndag 29 augusti 2011

Tvåfärgade brownies

Till svärmors kalas prövade jag också ett nytt recept på brownies, för något nytt måste jag ju testa. Jag har länge velat pröva göra cream cheese-brownies och gjorde nu sådana enligt detta recept. Själva chokladdelen tyckte jag var väldigt bra, cream cheese-delen var inte så krämig och tjock som jag föreställt mig men det var nog goda brownies ändå.

Här är receptet för ca 24-26 st, de är ganska mäktiga så man kan göra dem små (mindre än jag gjorde):

Chokladsmet:
300 g mörk choklad (70 %)
200 g smör
2 dl socker
4 ägg
3,5 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Klä en ungform på ca 20*30 cm med bakplåtspapper. Smält choklad och smör i en kastrull på svag värme, låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser. Blanda ner chokladblandningen och mjölblandningen i äggsmeten. Häll smeten i formen.

Färskostsmet:
300 g färskost
1 dl socker
2 ägg
2 msk vetemjöl

Blanda alla ingredienser till en jämn smet och häll över chokladsmeten. Dra försiktigt över färskostsmeten med en gaffel så att den blandas lite lätt med chokladsmeten. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Låt svalna och skär i bitar. Kakan håller sig bra och blir bara godare efter någon dag i kylskåp.