torsdag 14 juli 2011

Bröllopstårtor med Mumin och Snorkfröken

Jag fortsätter att uppdatera med bakverk jag gjorde under bloggpausen - de här bröllopstårtorna gjorde jag för snart två veckor sedan. Brudparet som gifte sig önskade sig vita tårtor med körsbärsblommor (i stil med Sonjas studenttårta) där en tårta fick vara en våningstårta dekorerad med Mumin och Snorkfröken. Jag tyckte det var jätteroligt att göra de här tårtorna! Rosa och vitt är en favoritkombination av färger när det gäller tårtor, och mumintrollen har jag heller inget emot att göra. :-)

Vi hade köket utrivet när jag gjorde tårtorna (och jo, nu har vi nytt kök!) så jag gjorde tårtorna hos mina svärföräldrar. Bra gick det också, fast jag hade varit lite nervös innan; det tar ju alltid en tid innan man vänjer sig vid ett nytt kök (nu håller jag som bäst på och vänjer mig vid vårt nya kök).

Tårtorna bestod av ljusa bottnar fyllda med hallonmousse och chokladmousse gjord på vit choklad, så de var ju faktiskt rosa och vita också till innehållet. De var spacklade med smörkräm och täckta med marsipan, en av tårtorna var täckt med sockermassa. Dekorationerna är sockermassa och marsipan blandat, och runt kanten knöt jag ett rosa sidenband.

De enkla tårtorna fick vara med bara rosa blommor. En av dem (den längst fram) är den som är täckt med sockermassa som denna gång är direkt importerad från Danmark av min man. Vi kom på att han nu och då reser just till Albertslund där Kagebutikken som säljer den perfekta sockermassan (samma som säljs hos Strössel & Annat) finns, så nu kommer han nog att få ta en sväng via den butiken varje gång han reser dit. :-)