söndag 22 maj 2011

Rabarberpaj

Vi har hela familjen haft en kort semester men väl hemkomna insåg jag att det är dags att bosätta sig i köket igen då det finns en del små och större bakprojekt att ta itu med de närmaste veckorna, eller egentligen ända fram till midsommar. Bl.a. fyller båda våra äldsta pojkar snart år i tur och ordning och deras tårtbeställningar är inte de enklaste. ;-)

Jag har i alla fall börjat enkelt med en raberberpaj då jag igår fick en massa rabarber som barnen plockat åt mig. Själv tycker jag att en helt vanlig smulpaj är den godaste rabarberpajen och enkel att göra är den ju också. Den här är ändå lite annorlunda då jag ville få slut på diverse förpackningar med olika innehåll och det blev en riktigt lyckad variant. Glutenfri råkade den dessutom bli. Här är receptet:


Rabarber, skalad och skuren i bitar, så att det täcker bottnen av en pajform ordentligt
175 g smör
1,5 dl rörsocker flor
2 dl mandelmjöl
1,5 dl kokosflingor
2 dl havremjöl (Provenas, naturligt fritt från gluten)

Bred ut rabarbern i pajformen. Blanda ihop det kalla smöret med de torra ingredienserna och fördela smeten över rabarbern. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 30 minuter. Servera t.ex. med vispad grädde.


Vi åt pajen med vispad grädde smaksatt med vaniljpulver