måndag 30 maj 2011

Robins Ninjagotårta

Idag fyller vår mellanpojke Robin fem år och han önskade sig en tårta med legotema men "du får själv bestämma om du gör med Star Wars, Batman, Hero Factory eller Ninjago" . Jag har faktiskt aldrig gjort någon legotårta (konstigt egentligen med tanke på vilka legoentusiater våra pojkar är) men nu fick jag alltså chansen och valde Ninjago som varit årets legonyhet och väldigt pop bland både yngre och lite äldre barn. Av Ninjagofigurerna valde jag Jay som är blå och han fick stå på sin vita snurra tillsammans med sitt gyllene spjut. Den som vill veta hur orginalet ser ut kan titta t.ex. här.

Jag kämpade nog en hel del med Jay innan jag ens kunde tänka mig att placera honom på en tårta och jag kan inte ännu heller bestämma mig för om jag kan vara nöjd eller inte. Proportionerna var svåra, för att inte tala om masken. Men nu har jag nog lärt mig en del för eventuella kommande legogubbar.
Det finns inget Robin gillar så mycket som choklad så tårtan bestod av Sara La Fountaines chokladbotten fylld med två tunna lager ultimate chocolate frosting (att han sen ändå inte hann äta nån tårta på sitt kalas är en annan sak...). Den var spacklad med vit chokladsmörkräm (recept här) och täckt med sockermassa/marsipan. Dekorationerna marsipan.