fredag 29 april 2011

Rosa festtårta

Jag vet inte riktigt vad jag borde kalla den här tårtan men det är i alla fall en tårta som min svärmor bjöd sina arbetskamrater på igår då hon idag går i pension. Hon ville gärna ha en tårta med blommor och för att den skulle bli helt annorlunda än tårtan till 30-årsjubiléet fick den här bli bara rosa, om än i olika nyanser.

Som vanligt när jag dekorerar med många blommor tycker jag det är svårt att bestämma när det är tillräckligt med blommor. Först hade jag tänkt mig ett ganska smalt band av blommor över tårtan men sen hade jag ju så många så jag placerade ut några till, och sen tyckte jag resten av tårtan såg tom ut så den också behövde några blommor, så det blev ju ganska många till sist. Ändå blev jag över med blommor, men jag hittar säkert användning för dem med i något skede. ;-)

Tårtan bestod av tårtbotten smaksatt med kakao fylld med hallonmousse och chokladmousse gjord på dajm. Den var spacklad med mjölksmörkräm och täckt med marsipan. Blommorna var gjorda av en blandning av marsipan och sockermassa (ungefär lika delar) och i mitten penslade med rosa pulverfärg. I mitten köpta sockerpärlor.

En äggfri cupcake gjorde jag också, en agavecupcake fylld med chokladmousse gjord på dajm och spacklad, täckt och dekorerad som tårtan.