tisdag 19 april 2011

Minnies Pippitårta

Minnie är en stor Pippifantast så när hon fyllde tre år önskade sig hennes mamma en Pippitårta till kalaset som var i söndags. Eftersom det inte är så länge sen jag gjorde förra Pippitårtan hade jag i ganska gott minne hur man modellerar Pippi så den här gången gick det lite snabbare.

Jag ville ändå gärna göra en lite annorlunda Pippitårta den här gången så jag valde att placera Pippi på sitt trägolv (om man ser noga ser man plankor och spikhål) med en stor prinsesstårta framför sig, eller åtminstone är det en prinsesstårta till utseendet, innehållet tyder mera på chokladkaka med hallonfyllning. När tårtan var färdig tyckte jag den såg lite tom ut och önskade att jag hade mera av Cickans och Ulrikas fantasi när det gäller dekorationer men Minnie hade varit nöjd i alla fall och det är ju huvudsaken.


Tårtan bestod av vaniljmousse och hemgjord hallon-jordgubbssylt. Den var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt med marsipan. Dekorationerna var också marsipan, delvis utblandat med lite sockermassa.