fredag 11 mars 2011

Tårta till babyshower

För första gången har jag fått göra en tårta till en babyshower. Egentligen skiljer den sig inte så mycket från de tårtor jag gjort till dop och namnfester men i stället för att babyns namn skulle finnas på tårtan är den nu dekorerad med ordet baby. ;-)

Gulligt och ljusblått var önskemålen, i övrigt fick jag fria händer. Efter att ha funderat på några olika alternativ blev det babyfötter - som jag ju nog gjort förut, men sådana är nu bara något av den gulligaste dekoration jag vet på den här typen av tårtor.Tårtan består av ljus tårtbotten fylld med chokladmousse gjord på vit choklad smaksatt med lemon curd. Den är spacklad med smörkräm smaksatt med lemon curd och täckt och dekorerad med sockermassa. Jag ville ha ordenligt med utrymme för att dekorera kanterna så jag gjorde en högre botten än jag brukar och delade den sedan i fyra delar så att tårtan fick tre lager fyllning.