måndag 10 januari 2011

Ettårskalas!

Idag fyller vår yngsta pojke ett år - en stor dag för oss alla. :-) Vi tjuvstartade firandet igår med släktkalas och en tårta i form av en etta. Siffertårtor har jag inte gjort förr och speciellt till ettårskalas tycker jag sådana kan passa bra. De går ju att dekorera lite hur som helst, jag valde bollar och stjärnor i glada färger.

Tårtan bestod av ljusa bottnar fylld med chokladmousse gjord på vit choklad och fruktmousse. Jag spacklade tårtan med grädde och den är täckt med en blandning av vitare färgad marsipan och sockermassa för att få den så vit som möjligt (den ser visst lite gul ut på övre bilden) men ändå bevara marsipansmaken. Dekorationerna är marsipan och sockermassa.

Tips tillagt 11.1.11: Som alltid när jag gör figurtårtor har jag gjort en normal (i detta fall fyrkantig) tårta som jag fyllt helt som vanligt. När fyllningarna stelnat ordentligt har jag skurit till tårtan så att den fick den form jag ville ha. Någon "specialform" har jag alltså inte använt, sådana är ungefär det enda i verktygsväg jag tycker att jag inte behöver. ;-)

Till kalaset gjorde jag bl.a. också matchande sugar cookies, den här gången smaksatta med citron. Godaste versionen hittills tycker jag själv (har förut provat med kakaopulver).

Nu brukar jag ju inte så ofta (eller så gott som aldrig) lägga in bilder på annat än bakverk i bloggen men idag gör jag ett undantag. Visst har han vuxit sedan sist? ;-)