fredag 7 januari 2011

Ainos doptårta

Aino döptes igår och så här såg hennes doptårta ut. Det blev en vit tårta igen och önskemålet om dekorationerna var en baby sovande i en vagga eller en blomma, babyfötter, namn och blommor.
Jag valde att vända tårtan "på tvären" för att dekorationerna bättre skulle passa in. Tårtan bestod av ljus sockerkaka fylld med blåbärsmousse och chokladmousse gjord på vit choklad. Den var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och enligt önskemål täckt med sockermassa. Också dekorationerna var till största delen sockermassa.

Några ord om sockermassan ännu; på sistone har jag allt oftare använt Dr Oetkers sockermassa, dels p.g.a. tillgängligheten och dels p.g.a. att den är lätt att använda och faktiskt också går att modellera med. Lite otur hade jag den här gången med ett av paketen (den säljs i 250 g förpackningar så jag hade väl fem paket till den här tårtan), sockermassan hade många torra klumpar i sig och fast jag plockade bort de värsta blev det ändå några kvar, så pass många att det störde mig lite efteråt att jag inte plockat bort dem noggrannare. Men överlag har jag varit väldigt nöjd med sockermassan, smaken är också okej för att inte vara marsipan. ;-)