fredag 10 december 2010

Pistage- och valnötschokladfudge

Redan till förra julen gjorde jag chokladfudge enligt Nigellas recept, och den är så god och enkel att göra så jag gjorde den i år igen. Nu skriver jag in receptet också, så har jag det färdigt i min egen receptsamling till nästa jul. :-)

1 burk (397 g) kondenserad mjölk
350 g mörk choklad (jag använde choklad med 56 % kakaohalt)
30 g smör
150 g krossade osaltade nötter (jag hade hälften pistagenötter och hälften valnötter)

Värm mjölk, choklad och smör i en kastrull på svag värme tills chokladen smälter. Blanda ner nötterna. Häll smeten i en fyrkantig form (min var ca 25 * 20 cm) klädd med bakplåtspapper och låt svalna. Ställ in formen i kylskåpet och skär fudgen i bitar när den är riktigt kall. Förvara i kylskåp.

Fudgen går jättebra att frysa och det är precis vad jag har gjort för att ha lite kvar på julafton också. :-) En del fudge tänker jag också ge bort som present och packade in den i presentförpackning.