måndag 13 december 2010

Mikas treårstårta

Mika som fyller tre år idag på Luciadagen firade igår med bl.a. den här tårtan. Mika trivs i köket med kastruller och annat som behövs för matlagning så hans mamma önskade sig en tårta där Mika kockar tillsammans med mumintrollet och en isbjörn.
Här kokar Mika tomtegröt. Om ni tycker risgrynen ser äkta ut beror det på att de är det. :-) I stället för stjärngossekläder klädde jag den här gången Mika i kockkläder. Rutiga kokboken skymtas till vänster.

Tårtan bestod av banankaka fylld med cream cheese frosting, spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och enligt önskemål täckt med sugarpaste. Dekorationerna är också till största delen sugarpaste. Runt kanten satte jag ett sidenband som jag tyckte passade jättebra i sammanhanget.

Angående banankakan så var det första gången jag gjorde den som tårtbotten. Tårtan skulle vara för ca 20 personer så för att få en tillräckligt stor botten fördubblade jag receptet och bakade den i en form på 24 cm i diameter. Gissar ändå att tårtan blev för stor så här, banankakan är ändå ganska mäktig och man kanske inte tar lika mycket som av vanliga tårtor. Men bättre att ha för mycket tårta än för lite. :-)
Till Mikas kalas gjorde jag också mini-chokladmuffins med fudge frosting dekorerade med små köpta sockerstjärnor.