tisdag 30 november 2010

Macaronsexperiment

De här macaronsen gjorde jag då jag ville pröva ett mandelmjöl som jag hittade i Ruohonjuuri för ett tag sedan. Trots att det är gjort av oskalad mandel är det betydligt mera finmalet än det gjort på skalad mandel som jag vanligtvis använder, så det här mjölet behövde man inte sikta alls. Men skalen gör att mjölet är brunt till färgen - bra om man vill ha bruna macarons, men inte om man vill färga dem. Nu använde jag också florsocker av rörsocker i stället för vanligt florsocker och det är också ganska brunt och påverkar färgen men även med vanligt florsocker gissar jag att macaronsen blir ljusbruna. I övrigt funkade mjölet bra, lite kompaktare än vanligt blev macaronsen kanske, men inte för kompakta.

Smaken då? Detta mandelmjöl smakar mycket mera mandel än vanligt mandelmjöl, så jag som tycker om mandel tyckte bra om macaronsen. Jag prövade också "krydda" skalen med chili-chokladpulver men det märktes inte i smaken, bara på utseendet (de ser lite "smuliga" ut). Som fyllning har jag den här gången ganache, nyttigare macarons än så här kan man knappast göra. ;-)

Tillägg 3.12.2010:
Receptet jag använt finns här.