onsdag 3 november 2010

Boktårta till Nicole och Edwin

Nu får jag börja med att beklaga bildkvaliteten - solen lyser numera med sin frånvaro och trots att alla de här bilderna är tagna i dagsljus blev de inte alls bra. Så här lär det väl vara ett antal månader framåt? Men till tårtan. ;-) Edwin och Nicole som är syskon har firat sin fem- respektive åttaårsdag idag och önskemålet var en stor gemensam tårta. Det blev därför en "boktårta" där ena sidan fick vara Edwins och andra Nicoles. Önskemålet för Edwins sida var en djungel med palmer och olika djur, och för Nicoles sida havet med en sjöjungfru, delfiner och annat som finns under havsytan.

Sjöjungfrun var riktigt rolig att göra. Både hennes fiskstjärt och delfinerna är penslade med en hel del glitterpulver. De små vattenbubblorna är ljusblå sockerpärlor. Krabban är lånad av Hanna. :-) Sjögräset har jag gjort genom att linda remsor av grön marsipan runt sugrör och låta torka.

Om man tittar riktigt noga hittar man en pärla inne i musslan. Här ser man också lite bättre bokens kant, jag försökte dra "raka" linjer längs med den som skulle föreställa bokblad... Boken har röd pärm, om någon undrar över den röda kanten längs med tårtan. ;-)

Tårtan bestod av ljus sockerkaka, fylld med vaniljmousse och hallonmousse. Den var spacklad med mjuk smörkräm och täckt med marsipan. Jag täckte den så att jag först gjorde den vita kanten runt hela tårtan, och sedan lyfte jag den gröna och den blåa sidan på ovanpå tårtan. Båda hade jag gjort helt färdigdekorerade i förväg. Dekorationerna är mest marsipan.

En orm tittar fram under bladen. De andra djuren gjorde jag på samma sätt som till djungeldjurstårtan här.

Till kalaset gjorde jag också ljusgröna macarons fyllda med cream cheese frosting smaksatt med extra vanilj. De blev långt ifrån perfekta till utseendet (det blir de visst aldrig, och de på bilden hörde till de mera lyckade) men smaken var ju okej i alla fall.