torsdag 7 oktober 2010

Smått och gott...

...med betoning på både smått och gott blir det i det här inlägget. Jag har precis fyllt år och passat på att "fira" genom att testa lite nytt.

Med cupcakesen var det i alla fall inget nytt, snarare tvärtom, det har nästan blivit tradition att baka morotskaka eller -cupcakes till min födelsedag. I år blev det denna minivariant av morotscupcakes med cream cheese frosting och dem blev mina svärföräldrar bjudna på.
Tårtan hade jag med när vi besökte mina föräldrar i helgen. Den var en riktigt liten tårta där jag testade hur receptet på agavecupcakes funkade som tårtbotten. Bra fungerade det även om bottnarna blev rätt sköra, men så är det ofta med den här typen av chokladbottnar. Jag gjorde halva satsen av receptet och fick en botten som var ca 16 cm i diameter. Fyllningen i tårtan var lemon curd-mousse och kokosmousse, en god kombination!
Tårtan är täckt med Dr Oetkers nya sockermassa som jag hittade i matbutiken - redan det är nytt i sig, att det finns sockermassa i en vanlig matbutik! Jag var positivt överraskad över sockermassan: den gick bra att kavla och smaken var bra (om man nu kan säga att sockermassa smakar bra...?). Till dekorationer är den antagligen lite för mjuk.
Jag tycker om tårtor med stora fantasiblommor och slingrande grenar (eller maskar, enligt barnen...) så jag prövade den typen av dekoration på den här tårtan.
Så testade jag också göra "oreo pops". Jag gjorde dem på den finska varianten av oreos, dominokex. Det blev Fru Krok, ockå känd som Melle, som fick smaka på de här. Hon fyller själv år i morgon - grattis! Lite väl omständigt var det nog att göra popsen, och så goda var de inte att jag skulle tycka att det är mödan värt flera gånger. Lika bra kan man äta dominokex som de är. ;-) Mycket godare, och enklare, är det att göra pops på kaksmulor av någon god kaka.