lördag 9 oktober 2010

Neos doptårtor

Ellens lillebror Neo har döpts idag och två tårtor önskades till hans dopfest. Det var extra roligt att göra de här tårtorna eftersom en god vän till mig blev gudmor till Neo. Jag fick möjligheten att pröva lite nya designer och färgkombinationer, enda önskemålen var att namnen skulle finnas med, och gärna en vaken baby. Modellen till babyn hittade jag (igen) hos Vibeke. Jag tycker om ränder och bollar på tårtor och fick nu tillfälle att göra båda. Försökte variera mig lite från de versioner jag gjort någon gång förut.Som bekant tycker ju storasyster Ellen om mumin så därför fick också babyn på tårtan gärna ha ett mumintroll som sällskap.
Namntårtan bestod av chokladsockerkaka, hallonmousse och chokladmousse gjord på vit choklad. Babytårtan bestod av ljus sockerkaka, lingonmousse (enligt svartvinbärsmousse) och kinuskimousse. Båda är spacklade med vit marängsmörkräm och täckta med marsipan. Dekorationerna är marsipan och sugarpaste.