måndag 13 september 2010

Onnis Blixtentårta

Onni som är storebror till "blomflickan" firade sin fyraårsdag igår och till det kalaset önskades en Blixtentårta. Den här gången prövade jag göra en 3D-Blixten. Blixten är rätt så svår att modellera och inte så enkel att pussla ihop heller, så av de tre varianter jag nu prövat tyckte jag nästan den här var den behändigaste.

Som på så många andra Blixtentårtor jag sett skrev jag namnet på reklamskylten på motorhuven och födelsedagssiffran på taket.

Tårtan består av ljusa bottnar, jordgubbsmousse och chokladmousse gjord på vit choklad. Den är spacklad med vit marängsmörkräm (som tips märkte jag att det går mera smörkräm till den här modellen av tårtor när man samtidigt får använda det som "lim" för att få tårtdelarna att hålla ihop - trots det svettades den lite mer än önskat) och täckt med en blandning av marsipan och sugarpaste. Dekorationerna är gjorda i marsipan och sugarpaste förutom knapparna framme på motorhuven som är köpta silverfärgade chokladdragéer.