onsdag 1 september 2010

Mini-agavecupcakes

Nu har jag igen kortat av min lista på bakverk att testa - å andra sidan växer den i andra änden så den tar nog aldrig slut. ;-)

Cecilia som har den fina bloggen flickan & kakorna bjuder i sin blogg både på vackra bilder och trevlig läsning, och det speciella med hennes recept är att så gott som alla är menade också för veganer eller andra som har någon "specialdiet". Cecilia har i olika omgångar bakat chokladcupcakes som är äggfria och som är sötade med agavesirap i stället för vanlig socker (mera om agavesirap har Cecilia skrivit här). Agavesirap var en helt ny bekantskap för mig och då jag nu och då behöver ha några äggfria recept i bakfickan ville jag absolut pröva det här receptet.

Det var nog ett av det godaste recept på chokladcupcakes jag prövat (har ju prövat en del)! Det här kommer jag använda mig av också då jag varken behöver särskilt "hälsosamma" - det blir väl lite hälsosammare med agavesirap än med vanlig socker, men enligt Cecilia kan man också byta ut agavesirpen mot vanlig ljus sirap vilket jag säkert också kommer att göra eftersom agavesirap inte finns i min vanliga mataffär - eller äggfria cupcakes.

Till ca 25 minicupcakes eller 12 större behövs

1, 75 dl mjölk (kan bytas ut mot sojamjölk för mjölkfritt alternativ)
1 tsk vinäger
3,5 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl kakao
1,25 dl olja
1,5 dl agavesirap

Vispa mjölk och vinäger luftigt i en bunke och ställ åt sidan någon minut. Sikta under tiden de torra ingredienserna i en annan bunke. Tillsätt därefter agave och olja, samt mjölk-vinägerblandningen till de torra ingredienserna och blanda. Försök få bort ev klumpar utan att blanda alltför länge. Den ganska tunna smeten tjockar snart till sig och blir trögflytande. Häll på formar av valfri storlek, cupcakesen stiger bra i ugnen så det räcker med att fylla formarna till drygt hälften.

Grädda i 175 grader. Minicupcakes gräddas i drygt 10 minuter medan större muffins behöver 18-20 minuter eller mer. Jag har också tänkt testa om detta recept funkar till tårtbotten, får återkomma till det sen när det blir aktuellt.

Jag har spritsat mina cupcakes med ganache, så chokladhalten var det inget fel på. ;-)