onsdag 22 september 2010

Banoffeecupcakes

De här cupcakesen ville bli gjorda efter att jag hittat färdig dulce de leche i butiken (bild nedan) häromdagen. Det var nog behändigt att använda den här färdiga varianten, om man kokar den själv av kondenserad mjölk tar det ju 3-4 timmar...(har även läst att man kan koka dulce de leche i mikron och det går förstås snabbare). Dulce de leche kan man använda till mycket, jag har t.ex. använt den till banoffeepaj. Nu blev det då banoffeepaj i cupcakeformat.

Receptet på cupcakesen hittade jag här. Det var inget fel på receptet, men man kan lika gärna använda det här receptet på banancupcakes som ger ännu godare cupcakes. ;-) Ovanpå cupcakesen har jag spritsat grädde som jag blandat med några matskedar dulce de leche - jättegott blev det - och innan jag fyllde spritspåsen med grädden "målade" jag lite dulce de leche på spritspåsens väggar, på det sättet blev grädden randig. Cupcakesen dekorerade jag med riven choklad och torkade bananskivor.

Det gick inte åt så väldigt mycket dulce de leche den här gången så nu har jag en hel del över...jag prövade frysa ner den i väntan på någon idé vad jag kunde ha den till. Till de här cupcakesen hade det förresten gått lika bra att använda vanlig kinuski-/kolasås som man kokar enkelt på farinsocker och grädde, men nu fick jag i alla fall testat den färdiga varianten av dulce de leche. :-)